-
۰۸ آذر ۹۶ ، ۱۰:۳۱ اخلاق انتقادپذیر بودن تحمل رفتارهای دیگران ۱ نظر
پذیرفتن هر نقشی، مسؤولیتهایی بهدنبال دارد و ایفای این مسؤولیتها مستلزم رعایت جنبههای اخلاقی بسیاری است. تدریس نیز مانند هر نقش و مسؤولیت حرفهای دیگری دارای یکسری اصول و مبانی اخلاق حرفهای است که از سوی شاغلین به آن باید رعایت شود. علاوه بر این خود معلمی، حرفهای است که ماهیت اخلاقی دارد و اخلاق در همه جای آن جاری است. از همین رو، بسیاری از دانشگاههای جهان در راستای فراهم کردن یک مجموعه از ضوابط و استانداردهای اخلاقی که همهی افراد به آن معتقد باشند و افزایش پایبندی به اصول حرفهای، برای شاغلین حرفهی معلمی یک مجموعه راهنما از کدهای اخلاقی تدوین کردهاند. التزام اساتید به رعایت استانداردهای آموزشی، آشنایی با اصول تدریس و کلاس داری، تقید به مسؤولیتهای حرفهای، رعایت انصاف و عدالت، احترام و ادب، دلسوزی و صداقت در برخورد با دانشجویان و همکاران از جملهی این کدهای اخلاقی هستند.
اما آنچه مهم است اینکه با مقایسهی این کدهای اخلاقی جهانی و دستورات دینی اسلام در زمینهی اخلاق آموزش در مییابیم که مجموعهی این کدها چیزی بیش از آموزههای دینی و توصیههای اخلاقی اسلام در امر تعلیم و تربیت نیست، بلکه گستره و دقت و ظرافتی که در مبانی اخلاق حرفهای معلمی برگرفته از اخلاق اسلامی وجود دارد آنچنان وسیع و جهانشمول است که میتواند بهعنوان خط مشی و دستورالعمل اخلاق آموزش در هر فرهنگ و هر رشتهای مورد ارجاع و استفاده قرار گیرد. غنای فرهنگ و تربیت اسلامی تا بدانجاست که تنها رعایت استانداردهای اخلاق حرفهای را برای اشتغال به حرفهی معلمی کافی نمیداند. دستیابی به وضعیت اخلاقی مطلوب و فضائل اخلاقی نیازمند تربیت است و مراکز آموزشی بهعنوان یکی از مهمترین ارگانهای مسؤول در این زمینه شناخته میشوند. آموزش عالی نیز بهعنوان یک نهاد آموزشی مهم، در امر تربیت اخلاقی دانشجویان و جوانان نقش بسزایی دارد. از آنجا که اعضای هیأت علمی دانشگاهها نقش اصلی را در اداره و هدایت امر آموزش بر عهده دارند، بهعنوان مهمترین گروه مسؤول در تربیت اخلاقی دانشجویان شناخته میشوند. انسانها برای دست یازیدن به رفتار و فضائل اخلاقی نیاز دارند که تربیت شوند و آموزش ببینند و لازمهی چنین تربیتی، بهره بردن از محضر استادی است که خود آراسته به فضائل اخلاقی باشد. نخستین گام در رشد اخلاقی دانشجو، توجه به خودپیرایی و جانآرایی استاد یا همان تخلق به اخلاق فردی و گام دوم تلاش در جهت تبلور عینی اخلاق در بروز رفتارهاست. لذا ضروری است اساتید با تجهیز کردن خود به عنصر تهذیب، آراسته به منش اخلاقی شده و توجه بیشتری به جنبههای رفتاری خود داشته و بدانند که صرفنظر از رشتهی تخصصی که تدریس میکنند یکی از عوامل مؤثر و تعیینکنندهی رشد فضایل اخلاقی در دانشجویان هستند. از این رو در در اندیشه دینی همواره تعلیم، تهذیب، دانایی و دینداری همزاد و همراهند و پیرایش نفس، اولین و مهمترین اصل اخلاقی است که یک استاد باید به آن عمل کند.
منبع: www.ijme.tums.ac.ir
۱۸۴ ** بیاناتی**
درباره من
با نام و یاد پروردگار
باسلام و عرض ادب و احترام محضر شما بازدید کننده محترم
هدف از طراحی این وبلاگ پاسخ به پرسش مهر 18ریاست محترم جمهور اقای دکتر حسن روحانی می باشد. امیدوارم که با خواندن این مطالب بهره کافی از این وبلاگ را ببرید.
طبقه بندی موضوعی
- اخلاق (۲۵)
- احترام متقابل (۱۶)
- انتقادپذیر بودن (۸)
- پرسش مهر18 (۷)
- احادیث و روایات (۶)
- مقالات (۲)
- اخلاق در مدرسه چگونه است (۳)
- تحمل رفتارهای دیگران (۱۶)
آخرين عناوين
- احترام گذاشتن به دیگران نشانه عظمت وبزرگی
- اخلاق در نهج البلاغه
- هنجارشناسی «احترام» در قرآن
- تحمل تفاوتها را چگونه به فرزانتان آموزش دهید؟
- مثبت بیاندیشید تا زندگی موفقی داشته باشید
- ملاک های کلی اخلاق اجتماعی
- چگونه در محل کار موفق باشیم؟
- افراد موفق چگونه با افراد خودشیفته برخورد می کنند؟
- روشهای کسب احترام در محیط کار
- اهمیت نفوذ کلام و فن بیان در زندگی
آرشيو
- اسفند ۱۳۹۶ (۲)
- بهمن ۱۳۹۶ (۳)
- دی ۱۳۹۶ (۶)
- آذر ۱۳۹۶ (۱۰)
- آبان ۱۳۹۶ (۸)
وبلاگ خوبی دارید.